Forum: Åpent forum

Roar Johansen burde for lengst ha fått en ny avtale !

Jeg leste i dagens avis med sjokk og vantro, at dette kan være Roar Johansen sin siste sesong. Det er jo skammelig, at mannen som for meg ER Sarpsborg 08, ikke har fått ny kontrakt ennå. Det er jo han som virkelig har fått fart på fotballinteressen her i byen. Takket være en herlig spillestil og innstilling til fotballen. Han har etter min mening gjort gull ut av gråstein. Vi har kanskje en, eller to spillere som holder et greit tippeliganivå.
Resten blir gode pga samhandling, spillestil, og at Roar Johansen har maktet å få det beste fram i hver enkelt spiller.
Jeg husker så alt for godt de mange magre årene i Sarpsborg. Hvor spillermaterialet var omtrent som nå, minus 1-2 profiler. Husker den “ræva” fotballen vi spilte. Veldig mye langballer. Finspillet var nesten fraværende. Og med 2-300 tilskuere i snitt på kampene.
Det kan fort ende der igjen. Hvis det sportslige utvalget med Bjørge Øiestad i spissen ikke handler raskt. Roar Johansen kan raskt få tilbud fra andre klubber som satser.
Det er skammelig at ikke Roar allerede har fått kontraktsforslag. Hva i all verden skjer ?
Hvorfor venter Bjørge Øiestad &co?? Tenker de at hvis det ikke blir opprykk, så er det ikke godt nok?
Og at de vil se an resultatene?
Etter min mening spiller det ingen rolle om vi rykker opp eller ei, det viktigste er at vi er der oppe med de 20-25 beste lagene i Norge. Og at vi spiller attraktiv fotball. Dette er jo hovedårsaken til at 08 har fått et gledelig oppsving på publikumssiden.
Og skulle vi rykke opp igjen, ja.. så er det bare fantastisk.
Bjørge Øiestad sier at han har flere trenernavn på blokken, og at de ville ta en prat med disse. Dessuten at det er en såkalt 15 punkters plan med 15 spørsmål som de aktuelle helst bør svare ja til ?? Hva i all verden?? Det er greit å ha målsetninger, men dette høres ut som en kontorrottes byråkratiske makkverk. Det høres ut som et supperåd, spør du meg.
Fotball bør være mye enklere enn som så. Det handler om spillestil, kjemi og ikke minst det Roar Johansen er flink med.. nemlig få det beste ut av hver enkelt spiller som 08 disponerer.
Det er svært få trenere i Norge som har de pedagogiske evnene som Roar. Sammenligner ham litt med gamle Nils Arne Eggen. Selv om Eggen hadde midlene og spillerne.
Hvis ikke Bjørge Øiestad og det sportslige utvalget nå ikke satser på Roar Johansen og kontinuitet for laget og byen, så er det en stor skandale !!
Da viser styret stor inkompetanse og bør gå!! Det er allerede en liten skandale at Roar tidlig i sesongen ikke har blitt tilbudt en god og langsiktig kontrakt.
Håper ikke styret og stell i klubben nå tror at vi har blitt så store og breiale som f.eks FFK har trodd.
At det har gått til deres hoder og da begynner å sparke trenere fordi det evt ikke skulle bli et opprykk.
Da er første spikeren i 08 samarbeidet slått.
Stå på Roar Johansen. Du er elsket i byen !!!

Tusen takk Sarpsborg !

Jeg ønsker bare å få takke alle som var med å bidro til at fredagen ble en fantastisk opplevelse for oss alle. På banen beviser gutta at vi kan vinne kamper også i Tippeligaen. Utenfor banen beviser dere alle at Sarpsborg er blant de øvertste i Norge. En fantastisk ramme rundt kampen, og dere er med som både 12 – 13 og 14 spiller.
Vi har fått en god start, og lover at vi skal fortsette med å jobbe hardt for å ta nye steg og bli enda bedre.
I landskamp pausen nå er det bare å møte opp og hjelpe Sparta Warriors til å hente hjem pokalen, så sees vi når vi møter Sogndal 10 april.

Sammen er vi sterkest !!!!

Året jeg ble blå !!

Det nærmer seg slutten av ett fantastisk år for oss i 08. Kvinnene rykker opp i 1 div, junior damer spiller finale i Norway Cup, junior herrer rykket opp i interkrets serien og vi er klare for tippeligaen !!!
Parallellt med dette, er det bra styring på økonomien og klubben styrer mot ett overskudd som en av få i fotball Norge…
SLÅ DEN !!!!
Men tilbake til det at jeg har blitt blå….
Min kjære samboer Kathrine har helt sluttet å kjøpe røde og hvite roser til å ha på bordet, min datter Synne har fått sin første ball – selvfølgelig er den blå og hvit, min nye Opel er naturlig nok hvit med blå reklame….
Og som om ikke det er nok tar jeg meg selv i og nesten heie på blånissene i kampen om Månefjell toppen…
Galskap ? – ja utvilsomt :-)
Men det viser bare hva en draktfarge kan gjøre med deg.
For min del er det nok mer enn fargen på drakten som er skyld i dette. Jeg har vært utrolig heldig å få være med på ett eventyr i 08. Jeg har fått jobbe med noen fantastiske spillere som byr på seg selv hver eneste dag. Jeg har hatt ett styre og en administrasjon som har lagt alt til rette for at vi skal kunne få resultater. Ett støtteapparat rundt laget som hver dag legger ned mye av seg selv for at vi skal kunne ta nye steg videre. En herlig gjeng frivillige som bruker masse tid på å legge til rette for at vi skal kunne prestere hver hjemmekamp.
Og ikke minst – vi har hatt ett fantastisk publikum med Fossefallet i spissen. Den gleden jeg så i øynene på alle som var på torvet kvelden etter Alta kampen, gjorde meg stolt og glad.
Ikke noe rart en blir blå !!!

Tusen takk alle sammen for all støtte, oppmuntring og engasjement i år !!!

Da vil jeg fra alle oss i og rundt 08 ønske dere alle en riktig god fredfull jul, og ett fantastisk godt nytt 08 år!!

Roar

Se opp for Mjøndalen

Det er vel ingen tvil om at byens fotballstolthet, Sarpsborg 08 har hatt den rette flyten den siste tiden. Kampen mot Sandnes/Ulf søndag ble nok en kamp der de blå/hvite kunne innkassere 3 viktige poeng på en dag der det var mye rusk i maskineriet. Ser vi bort ifra sjansen der Martin Wiig fikk en gylden mulighet til å gjøre 1-1, må vi vel være så ærlige å si at det ikke kunne ha blitt protestert for mye om gjestene hadde gått til pausehvilen med 2 eller kanskje 3 mål foran i protokollen.

Les mer…

Møter ”dumpekandidat”

Sarpsborg 08 jakter mandag sin fjerde strake seier, inkludert 2 cupkamper, når Sandnes/Ulf gjester Sarpsborg stadion,mandag. Spesielt imponerende var lagets borte seier med 3-1 over Tromsdalen, 16. mai. Imponerende med tanke på lagets skadesituasjon. Nå skal det sies at sarpingene var effektive i denne kampen, men det er som vi har sagt før, – det er akkurat det som kjennetegner ett lag som vil være med i toppen. De er ofte mer effektive enn motstanderen og vinner på dager da ikke alt fungerer.

Spilt jevnt med de fleste
Mandagens motstander har fått en tung start på årets sesong og befinner seg der de aller fleste hadde spådd før sesongen tok til. Det ny opprykkede laget ligger på 15. plass med sine 6 poeng etter åtte spilte serierunder, fordelt på én seier, tre uavgjort og fire tap.
Når det er sagt har de resultatmessig spilt jevnt med sine motstandere, bortsett fra da laget tapte 3-1 for Ranheim. Ellers har de tapt med ett mål mot Moss, Strømmen og Bryne, mens de har spilt uavgjort mot lag som Alta, Løv/Ham og Sogndal.

Se opp for Eriksen
Laget har foreløpig tatt flest poeng på bortebane. 4 av 6 poeng er tatt utenfor Rogalands fylkesgrense. Verdt å merke seg og en spiller å se opp for er utvilsomt, Morten Eriksen som har scora 6 av de 9 målene laget har produsert fremover. De har sluppet inn 12, det samme som Sarpsborg 08.
Sandnes/Ulf rykka første gang opp i Adecco ligaen før 2008 sesongen. En sesong som endte med nedrykk. Det ble ett år igjen i 2.divisjon før laget rykket opp før denne sesongen igjen. Lagene møttes i 2008 sesongen. Det endte med Sandnes/Ulf seier 2-1 hjemme, mens sarpingene vant med samme sifre hjemme på Sarpsborg stadion.

Stor klubb
Sandnes Ulf har sine røtter tilbake til Sandnes den 1. juni 1911. Klubben het da «Sportsklubben Ulf», før den i 1987 endret navnet sitt til «Ulf-Sandnes» i forbindelse med frafallet av andre idrettsgrener samt en økt satsing utover regionens grenser. I 2004 gikk «Ulf-Sandnes» og «Sandnes FK» sammen og ble klubben vi kjenner i dag som Sandnes Ulf.
Klubben har per i dag om lag 850 medlemmer og nærmere 200 lagledere og trenere fordelt på i overkant av 60 lag.

Møt opp på stadion
Vi får håpe de blå/hvite fortsetter i den gode trenden laget har vært i de siste ukene og at publikum finner veien til stadion. Det fortjener denne hardt arbeidene gjengen som ikke slutter å imponere tross en skadeliste så lang som et vondt år. Heldigvis har det blitt færre som har vært innom “sykestua” de siste dagene og man håper at en 2-3 av de skadde spillere er tilbake igjen og klare for spill 2.pinsedag.
Vi ønsker alle lykke til og så sees vi på stadion mandag !

Tror på ny opptur i nord

Jeg må si meg mektig imponert over det Sarpsborg 08 viste frem søndag på Sarpsborg stadion. Spesielt første omgang er noe av det bedre jeg har sett på lenge. Topplaget Ranheim ble rett og slett rundspilt av et Sarpsborg 08 lag som var ordentlig på hugget.

En 1-0 ledelse til pause var kanskje i underkant ut i fra spill og sjanser. Nå kom serielederen mer med i den andre omgangen, spesielt fikk de mye rom på høyresiden. Det var også der de la grunnlaget for sin 1-1 scoring. Men, heldigvis ble ikke hjemmelagets spillere satt ut av 1-1 scoringen. Akkurat der og da virket det svært så urettferdig, men Roar Johansens menn viste styrke og kom tilbake. Spesielt morsomt er det at to unggutter i backen ”Ygg” og innhopper, Tobias Henanger avgjør kampen. 3-1 mot Per Joar Hansens disipler var både rettferdig og ikke minst imponerende.

Nå er det nye tak mot Alta søndag. Selv om gjestene har hatt problemer med Alta de to siste sesongene, har jeg stor tro på at sarpingene kommer til å bryte en barriere og ta sin første seier mot hjemmelaget i deres egen hule. Sarpsborg 08 har ikke klart å ta en tre poenger mot Åsmund Bjørkan og Co på fire forsøk. På bortebane har det blitt tap med henholdsvis 3-0 og 1-0. På Sarpsborg stadion har det blitt ett poeng. Det ene poenget kom i fjor da det endte 1-1. I 2008 ble det et 2-3 tap.

Alta har på ingen måte imponert denne sesongen. I hvert fall ikke resultatmessig. På seks kamper står laget bokført med 5 poeng. 2-1 mot Bryne hjemme , 0-0 mot Follo på Ski stadion og 2-2 borte mot Sandnes/Ulf er kampene de så langt har tatt poeng i. Ellers har de tapt 3-0 i Fredrikstad, 0-1 hjemme mot Sogndal og 2-0 borte mot Ranheim. Nå sist kunne de innkassere ett poeng mot Sandnes/Ulf i en kamp de lå under 2-0 og der de scora utlignings målet 2 minutter på overtid.

Laget har en målscore på 4-9 og ifølge rapportene har laget slitt foran begge mål så langt denne sesongen. Laget har også spilt bare to kamper på hjemmebane og kampen mot Sarpsborg 08 nå på søndag kommer etter at de har spilt 3 bortekamper på rad. Alta trener, den tidligere Bodø/Glimt strategen, Åsmund Bjørkan gleder seg derfor til endelig å spille på hjemmelig gress igjen og er optimist med tanke på søndagens kamp. Dette skriver Bjørkan i sin blogg på Altas hjemmeside etter en dårlig poengfangst på bortebane det siste.

- Sportslig sett er jeg bare passe fornøyd. Vi har etter min vurdering spillermessig vært best i store deler av alle tre kampene vi spilte, men manglende dyktighet innenfor begge 16 meterne gjorde at uttelingen ble 2 poeng. Det kunne vært bedre, men hvert poeng teller! Det er i hvert fall helt sikkert!
Til helga er det ny kamp mot Sarpsborg, og vi skal bruke dagene inn mot kampen til å lade batterier. Forhåpentligvis vil publikum få se et topp giret og motivert Alta lag, som endelig knekker de kodene som må til for å kunne vinne kamper regelmessig i denne divisjonen, skriver Bjørkan.

Vi får håpe de blå/hvite tar med seg den gode følelsen og klarer å gjenskape søndagens prestasjoner. I så fall skal Alta få slite for å ta poeng. Troen på seier og den første seieren på bortebane mot Alta er så absolutt tilstede og vi ønsker både spillere, ledere og støtteapparat lykke til i nord.

Topplag på besøk

Ikke mange hadde trodd at onsdagens motstander Ranheim, skulle toppe tabellen etter fem spilte serierunder.

Les mer…

Jakter sin første seier mot Bryne

Sarpsborg 08 imponerte ikke foran i overkant av 2000 betalende tilskuere på Sarpsborg stadion, søndag. Allikevel burde de blå/hvite ha vunnet kampen mot et Follo lag som enda har til gode å score mål denne sesongen. Både Tom Erik Breive og Martin Wiig hadde hver sin store sjanse alene med Follo keeper, Glenn Arne Hansen. I tillegg reddet gjestene på streken ved et par anledninger.

Les mer…

Glem tabellen

Det er en fryd å lese tabellen i Adecco- ligaen etter 3 serierunder. – ”Særpingæne” er på topp med sine 6 poeng.

Les mer…

En overbevisende statistikk

Etter en overbevisende 3-0 seier hjemme mot FFK sist søndag, bør det være et Sarpsborg 08 lag som er stinne av selvtillit da de entrer storstua i Sogndal, Fosshaugane Campus på søndag. Men det er flere grunner til å være optimister selv om hjemmelaget har vunnet sine to første kamper denne sesongen. Sarpsborg 08 har nemlig ikke tapt i Sogndal så lenge laget har eksistert i Adeccoligaen. I 2008 og 2009 vant sarpingene 0-1. I sesongene 2006 og 2007 endte det henholdsvis uavgjort 1-1 og 2-2. Så statistisk sett har sarpingene et godt tak på Sogndal på den intime arenaen i bygda som er like godt kjent for sin fabelaktige saft som fotball, med et par unntak.

Blant annet i 1976 da laget spilte seg helt frem til cupfinalen på Ullevål. Dette året ble på mange måter ”gjennombruddet” for klubben. Sogndal som da spilte i tredje divisjon slo ut den ene storheten etter den andre på veien til Ullevål, anført av bl.a Svein Bakke og Ingvar Stadheim. Det endte med 2-1 tap mot Brann i finalen, men laget spilte seg inn i mange fotballhjerter over hele landet denne dagen. I tillegg til å spille cupfinale dette året rykket laget rykket også opp i 2.divisjon (den gang, det nest øverste nivået her hjemme).

Publikumsrekorden ble også satt dette året. Den kom i kvartfinalen mot Start da 7000 betalende mennesker møtte frem. Det sies at mange av dem møtte opp så tidlig at frokosten ble inntatt ved billettlukene. Den rekorden vil nok bli stående i noen år til, da det nye anlegget har en publikumskapasitet på 4000 (bare sitteplasser).

Siden den gang har laget spilt flere sesonger i den øverste divisjonen med kjente spillere som Eirik Bakke, Jostein og Tore Andre Flo for å nevne noen. Det er nå seks sesonger siden laget sist var oppe i den gjeveste ligaen. Etter fire sammenhengende sesonger i eliteserien fra 2000 til 2004 har laget tilbrakt tilværelsen blant ”de nest beste”.
Sogndal har klare ambisjoner om å rykke opp i eliten igjen, og har i utgangspunktet alle forutsetninger for å klare det med kanskje et av landets beste anlegg og 20 ansatte bare i organisasjonen (ifølge klubbens hjemmeside).

Denne sesongen er laget som nevnt tidligere ubeseiret i sine to første kamper. Ifølge rapportene har laget, tross full pott, på ingen måte overbevist. 2-1 hjemme mot Ranheim der et selvmål av gjestene var med på å avgjøre kampen. Sist søndag hadde laget den rette flyten da de beseiret Alta 1-0 på bortebane der hjemmelaget var best, og hvor Sogndals keeper Piotr Leciejewski ble den store helten ved å redde et straffespark 3 minutter før full tid.

Bortestatistikken har vi vært innom, den er meget god. Ser vi på de åtte kampene som er spilt mellom lagene, har faktisk Sarpsborg 08 bare ett tap og det kom på hjemmebane, en kamp som endte med 3-2 seier til Sogndal. Ellers har de øvrige tre oppgjørene hjemme på stadion endt uavgjort, alle med sifrene 2-2.

Vi håper statistikken fortsatt er på Roar Johansen og hans disipler sin side også etter søndagens kamp.
LYKKE TIL

Sarpsborg 08- FFK 6 november 09

Hvem kan glemme den kvelden??
Jeg husker stemningen allerede på bussen på vei inn:-)
Hele Sarpsborg hadde rustet seg i blått og hvitt. Vel fremme møte jeg venninnen min, Linn Belsby, som var en smule nervøs.
Jeg fungerte nesten som støttekontakt for henne og nervene hennes stakkar.
Stemningen var magisk når Martin la inn det siste og avgjørende målet. Hele tribunen eksploderte!

Stemningen på bussen hjem kan vel knapt beskrives, og hvordan hele Sarpsborg føltes ut som en stor pulserende og jublende blå-hvit masse. Helt utrolig. Håper virkelig jeg får oppleve det igjen.

Selv gikk jeg ikke ut og feiret, men dro rett hjem til mannen min som måtte sitte hjemme med barna. Vi feiret med vin og gradiosa av alle ting.. Og jeg kan med 100 % sikkerhet fortelle at den lille gutten jeg nå bærer i magen ble til den kvelden <3

11. plass: Moss

Moss er et av ligaens mest uforutsigbare lag. Toppnivået er som regel høyt mens
bunnivået er tilsvarende lavt. Derfor har kråkene de siste årene hatt en tendens
til å havne i ingenmannsland på tabellen.

Les mer…
Annonse